Montaż silnika Rotax 912 do CH701 STOL

Przedmiotem projektu jest montaż silnika Rotax 912 do samolotu CH701 STOL. Samolot ten wcześniej latał na silniku SUBARU EA81. Aby zamontować silnik Rotaxa, należy wykonać całe łoże silnika od podstaw, dopasować układ wydechowy, chłodzenie silnika (woda+olej+powietrze), wykonać nowe elementy sterujące przepustnicami, instalację elektryczną, ogrzewanie kabiny, zamontować nowe oprzyrządowanie do kontroli pracy silnika oraz wykonać, lub zmodyfikować istniejącą obudowę silnika (owiewkę).

Do samolotu zostało wykonane i zamontowane łoże silnika pod silnik rotax 912, wraz z mocowaniem silnika, oraz mocowanie zbiornika oleju silnikowego.

W silniku został zabudowany układ wydechowy, kształt króćców (kolanek) został zmodyfikowany, by pasował pod nową motoramę silnika, oraz mieścił się w obrysie owiewki przedniej samolotu. Zostało również wykonane mocowanie chłodnic oleju i płynu chłodniczego. Mocowanie zostało wykonane z aluminium, co znacznie zredukowało jego masę. Sposób zamocowania chłodnic umożliwia demontaż przedniej owiewki bez konieczności demontażu elementów układu chłodzenia silnika.

Zakup nowych owiewek okazał się niemożliwy z braku dostępności na rynku, więc zapadła decyzja o modyfikacji kształtu owiewek pod nowy silnik, wszystkie zbędne elementy zostały usunięte i rozpoczęły się prace nad formowaniem nowego kształtu wlotów powietrza do chłodnic, oraz „zaślepieniem” zbędnych otworów w owiewce.

Do silnika został wykonany „AIRBOX” , który umożliwia kontrolę temperatury powietrza dolotowego do silnika, celem redukcji ryzyka wystąpienia oblodzenia gaźników w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Sprzężone ze sobą przepustnice pozwalają na płynną kontrolę temperatury powietrza zasysanego przez silnik- wprost z pod maski samolotu (powietrze chłodne), lub poprzez wymiennik ciepła umieszczony na tłumiku (powietrze ogrzane). Nastaw przepustnic realizowany jest manualnie przez pilota, za pomocą dźwigni, znajdującej się w kabinie samolotu.

Rozpoczął się finalny montaż silnia. Wykonane zostały instalacje smarowania i chłodzenia silnika oraz część instalacji paliwowej, rozpoczęły się również prace nad instalacją elektryczną, cięgnami ssania, mocowaniem akumulatora. Wykonane zostało cięgno do sterowania przepustnicami silnika,

Owiewka zyskała finalny kształt, oczekuje na montaż skobli do szybkiego demontażu górnej części owiewki. Owiewka nie będzie malowana w Warsztacie, właściciel samolotu chce ją pomalować we własnym zakresie, więc będzie oddana w stanie „surowym”, przygotowanym do podkładowania.

Pierwsze odpalenie, tzw kabelki „na krótko” 😉 Wszystko poszło bez problemów

Po pierwszym odpaleniu zostały zakończone prace montażowe silnika, instalacja elektryczna, ogrzewanie kabiny, montaż akumulatora, zabezpieczanie połączeń drutem przed samoistnym odkręceniem (kontrowanie), zakucie linek zabezpieczających sprężyny wydechu. Zostały również przeprowadzone pierwsze próby poprawności działania układów: smarowania, chłodzenia silnika (olej i płyn), elektrycznych- poprawność działania obu zapłonów, ładowania akumulatora. Silnik jest gotowy do ostatecznej regulacji gaźników, za pomocą wakuometrów. Pozostały prace nad instalacją elektryczną w kabinie samolotu (montaż nowych wskaźników, dodatkowych przełączników, zabudowa dodatkowego opomiarowania poziomu paliwa w zbiorniku rozchodowym.

Prace zakończone. Zostały przeprowadzone regulacje gaźników (synchro), oraz próby silnika na ziemi, ciśnienia, temperatury. Wszystko jest ok, teraz tylko drobne prace kosmetyczne i samolocik gotowy. Jak wcześniej wspominałem, malowaniem przedniej owiewki zajmie się właściciel, więc samolot opuści warsztat w takiej formie wykończenia.

SYNCHRO GAŹNIKÓW

PRÓBA SILNIKA PO REGULACJACH

Projekt gotowy. Ostatnim życzeniem właściciela było wykonanie paneli zegarów w kokpicie ze stali nierdzewnej 😉

GOTOWY SAMOLOCIK- fotki od właściciela maszyny 😉

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *