Montaż silnika BMW K75 do wózka EPOXY ECHO

Przedmiotem projektu jest montaż silnika BMW K75 do wózka Epoxy Echo. Wózek ma być również wyposażony m.in w hamulce hydrauliczne na wszystkie koła, oraz regulację przedniego fotela pilota.

Siedzenie pilota (fotel przedni) został wyposażony w prowadnicę, która umożliwia szeroki zakres regulacji położenia fotela, oraz umożliwia jego pochylenie.

Istniejące podwozie motolotni posiada hamulec przedni bębnowy i brak hamulców na osi tylnej, zostanie ono zmodyfikowane na układ hydrauliczny, tarczowy, na wszystkie koła. W tym celu koło przednie zostało wymienione na takie, które umożliwia zabudowę tarczy hamulcowej, do kół tylnych zostały dorobione mocowania tarcz i piasty dystansowe. Wystąpiła też konieczność dorobienia dłuższych osi koła tylnego, wyposażonego w mocowania cylinderków hamulcowych i owiewki koła. Układ hamulcowy został wstępnie zmontowany i przetestowany na warsztacie.

Silnik BMW został wstępnie wyposażony w przekładnię i zostały dokonane pierwsze przymiarki silnika do wózka.

Po wstępnych przymiarkach została wykonana motorama do silnika, oraz modyfikacja ogona- została dobudowana część osłonowa chłodnicy płynu. Na bokach owiewki pojawią się wloty, które skierują strumień powietrza na chłodnicę podczas lotu. Została też wykonana instalacja chłodzenia silnika, oraz kolektor wydechowy.

Elementy konstrukcyjne, kolektor, płyta przekładni i dekle silnika poszły do śrutowania i malowania proszkowego. Została przeprowadzona ocena stanu technicznego silnika (stan wału, panewek, wałków rozrządu, etc) oraz regulacja luzów zaworowych. Silnik został odświeżony, został zabudowany osprzęt silnika, obecnie czeka na powrót i montaż reszty elementów, które są obecnie malowane.

_____________________________________________________________________________________________________
Silnik również został dokładnie zważony. w celu porównania jego masy z masą ROTAXa 912. Masa silnika suchego, gotowego do lotu, czyli silnik z osprzętem (alternator, rozrusznik, przepustnice, wtryski. airbox) + kompletna instalacja chłodzenia (króćce, węże, zbiorniczek, wlew płynu, chłodnica, termostat)+ instalacja elektryczna (komputer, moduł, wiązka)+ przekładnia z płytą mocującą i zabierakiem, bez płynów (olej i płyn chłodniczy) wynosi 82kg.
Do tej wagi należy doliczyć płyny (ok 6kg), tak więc gotowy silnik, kompletnie uzbrojony i zalany płynami waży 88kg, czyli jest o 7kg cięższy od kompletnie uzbrojonego i zalanego płynami Rotaxa 912 w wersji bez airboxa (81kg).
_____________________________________________________________________________________________________

…i gotowy silnik 😉 Trwają prace nad owiewką…

…i kokpit

Owiewka już w malowaniu

Rozpoczęły się prace montażowe, motolotnia powoli nabiera kształtów 🙂

NO I PALIMY!!! Pierwszy rozruch- poszła od strzała!!! 😉

Motolotnia prawie gotowa, zostało zamontować ostatnie elementy. Tymczasem zostały przeprowadzone regulacje silnika, synchro przepustnic, ustawienie konta śmigła i pierwsze próby z obciążeniem.
Po regulacjach została przeprowadzona próba silnika, oraz test siły ciągu- 190kN przy 7500 obr na silniku- tego się spodziewaliśmy i tak miało być 🙂

MOTOLOTNIA GOTOWA! Jedzie do właściciela na pierwsze loty 😉

Motolotnia w całości:

…i nawet lata 😉

2 komentarze

    1. …Jest jeszcze kilka alternatyw, ale cegiełka prezentuje się najzacniej 😉 Żadnych pasków, odstających, wirujących dupereli… Zwarta, jednolita bryła- tak powinien wyglądać silnik lotniczy, a nie 3 rodzaje chłodzenia, kilka metrów różnorakich węży oplatających silnik zewsząd, i o zgrozo… GAŹNIKI w drugiej dekadzie XXI wieku- wiadomo jaki silnik mam na myśli 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *